Betalning

Priser

Alla priser är inkl. moms, såvida annat inte visas. Vi reserverar oss för tryckfel och enstaka pris- och produktförändringar i vår katalog samt på vår hemsida. Vi reserverar oss även för eventuella fel i lagersaldo, slutförsäljning samt att bilder kan avvika från den verkliga produkten.

Betalningsalternativ

All försäljning från vår hemsida sker genom kortbetalning, postförskott, förskottsinbetalning, direktbetalning eller faktura. 

Kortbetalning
Vi använder oss av Payer betalsystem. Payer emot de flesta på marknaden förekommande kort. Payer är PCI DSS Level 1 certifierade för att säkerställa en trygg och säker betaltjänst. Payer är licensierad för 3D-Secure (MasterCard SecureCode och Verified by Visa).

Postförskott
Med postförskott skickas leveransen direkt och betalas när försändelsen hämtas ut vid Posten utlämningsställe. Observera att postförskott endast gäller inom Sverige. En postförskottsavgift tillkommer på 49 kr. Vid köp över 5000 kr bjuder vi på postförskottsavgiften. Vid postförskott kan paketet inte vara längre än 150 cm, då kommer betalningsalternativet inte valbart och kommer att försvinna.

Förskottsinbetalning
Pengar betalas in i förväg på vårt bankgiro. Räkna med 1-3 dagars extra leveranstid om du väljer förskottsbetalning. Denna betalningsfunktion är endast valbart på order över 4000 kr.

Direktbetalning
Direktbetalning är en betalningsfunktion som utförs snabbt och enkelt mellan dig och din bank. Payer samarbetar med Swedbank, Handelsbanken, Nordea samt SEB. För att använda detta betalningssätt måste du vara ansluten till bankens Internettjänster. När du väljer detta betalningssätt vidarekopplas du till din Internetbank där du loggar in. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

Betala i butik
Betalningsalternativet betala i butik syns endast om du valt att hämta din order i butik. Du betalar kontant eller med kort i den butik du valt att hämta din order. 

 

Frakt och leverans

Leveransvillkor

Leveranstider

Om de beställda artiklarna finns i lager hos oss sker leverans från oss inom 1-2 arbetsdagar efter vi mottagit ordern. Saknas någon vara i lager skickas leveransen efter ca 2-5 arbetsdagar efter ordermottagning beroende på vilken leverantör artikeln måste beställas ifrån. 

Önskar Du annan leveranstid – meddela oss vid beställning.
Vid internetbeställning får du en bekräftelse med planerad leveranstid från oss.

Vi reserverar oss att förseningar i leverans kan uppstå.

Leveranssätt

Vi samarbetar med Posten. 

Posten MyPack
MyPack levereras inom Norden till ditt närmaste Postombud, t ex din lokala  livsmedelsaffär. Du hämtar ut det på en tid som passar dig, efter att du blivit aviserad via SMS eller brev. Du visar alltid din id-handling för att kunna hämta paketet. Gäller produkter upp till 20 kg. Paketet  volymberäknas och du kan hamna i en högre viktklass än vad paketet  egentligen väger. Leveranstid 1-2 dagar inom Sverige. Till Finland och  Danmark är leveranstiden normalt 2-4 dagar. Leverans till Åland sker via MyPack men kräver tulldokument då de står utanför EU. 

Posten Varubrev
Posten Varubrev levereras direkt hem i din postlåda. I det fall brevet skulle vara för stort för din postlåda så får du hämta det hos ditt närmaste Postombud, t ex din lokala livsmedelsaffär. Du hämtar ut det på en tid som passar dig, efter att du blivit aviserad via SMS eller brev. Gäller försändelser upp till 2 kg, max längd 60 cm samt bredden + längden + höjden får inte överstiga 90 cm. OBS brev är inte försäkrade, välj Posten Mypack om du vill ha en säkrare leverans. Postförskott skickas endast med Mypack postpaket inom Sverige och gäller inte leveranser med brev under 1 kg.

DPD Företagspaket 16.00
Med DPD Företagspaket 16.00 är paket som skickas till företag inom Sverige. Paketet körs ut till mottagarens dörr senast kl 16.00 nästa helgfria vardag (till vissa orter gäller längre leveranstid 2 dagar). Är kunden en privatperson hämtas paketet på närmaste Posten företagscenter (OBS ej Postombud!).

PALL.ETT –Palltjänst med utkörning till mottagaren
Med postens palltjänst PALL.ETT skickar man gods upp till 1000 kg. I tjänsten ingår 1 leveransförsök till mottagaren (förutsatt att mottagaren är ett företag). Är mottagaren ett företag sker leveransen till gatuplan, lastkaj eller tomtgräns. PALL.ETT lämnas endast ut mot kvittens. Mottagaren, som inte behöver vara den adresserade personen, signerar en fysisk eller elektronisk avi. Om mottagaren inte finns på plats aviseras godset och finns att hämta på närmaste företagscenter upp till 14 dagar efter ankomstdagen. Är mottagaren en privatperson eller är leveransen till ett lantbrevbäringsområde, aviseras mottagaren och godset levereras därefter till gatuplan eller tomtgräns efter överenskommen tid. Är mottagaren inte anträffbar aviseras mottagaren om att godset kan hämtas på närmaste företagscenter och mottagaren kan på begäran få godset utkört igen och debiteras enligt lokal budtaxa.

Postpaket Utrikes
Postpaket utrikes gäller främst Norge men vi kan skicka till hela Europa. Postpaket utrikes körs ut i många länder inom Europa till mottagaren, men kan även aviseras och lämnas ut via det lokala postkontoret/utlämningsstället. Till Norge är leveranstiden mellan 5-15 dagar.

Bussgods
Bussgods är ett rikstäckande transportsystem som transporterar paket via befintlig busstrafik, i bussar som kör efter tidtabell. Du hämtar paketet på ditt närmsta Bussgodscenter. Vi skickar endast utvalda produkter med bussgods.

Hämta i butik
Du kan välja på att hämta din order i någon av våra butiker. Du kommer bli meddelad via email eller telefon när din order är klar att hämta. När du valt att hämta din order i butik betalar du din beställning med kort eller kontant i kassan.

Transporttider
Du kan enkelt söka transporttider på Postens hemsida: 
www.postnordlogistics.se

Transporttider för långa paket tar oftast längre tid.

Utlämning

MyPack lämnas ut till mottagaren eller dennes ombud via mottagarens Postombud efter uppvisade av giltigt legitimationshandling. Vid utlämning till ombud ska denne även uppvisa mottagarens legitimationshandling (I Sverige och Norge) eller signerad fullmakt (Danmark och Finland). 

Hämtställe

Du kan idag inte välja valfritt postombud vid leverans från oss men vi hoppas att inom en framtid kunna erbjuda dig den funktionen.

Avisering

Du kan välja mellan sms eller brev avisering. Vid sms avisering får du ett sms när ditt paket/brev finns på ett utlämningsställe. I SMS:et står det vart du kan hämta paketet samt en fyrsiffrig kod som tillsammans med legitimation måste visas upp när du ska hämta ut leveransen. Vid brev avisering får du ett brev hem som tillsammans med legitimation måste visas upp när du ska hämta ut leveransen vid utlämningsstället. Vid leverans till utlandet kan avisering ske via e-post.

Kollisökning

Varor skickade med postpaket/företagspaket kan sökas. Skicka e-post till oss eller ring för kollinummer. Titta sedan på www.posten.se för uppgift om var paketet är.

Ej utlöst paket

Observera – liggtiden på postens utlämningsställen är endast 14 dagar. Löser du ej ut beställda varor debiteras du för våra kostnader. För paket under 20 kg, f.n. 195 kr.

Fel vid leverans – du saknar produkter

Saknas en eller flera produkter i din leverans och den är inte restnoterad fyller du i vårt reklamationsformulär. Det går även bra att kontakta oss. Uppge kundnummer, order-/fakturanummer samt artikelnummer på de saknade produkterna.

Fel vid leverans – du har fått fel produkter

Ibland inträffar det att en eller flera produkter skickas istället för beställda produkter. Detta kan ske då produkter med liknande specifikationer eller artikelnummer finns på samma plats på lagret, eller att en vara kan ha blivit felmärkt. Givetvis är felplock något vi arbetar med att minimera. 

Om detta har skett fyller du i vårt reklamationsformulär. Det går även bra att kontakta oss. Uppge kundnummer, order-/fakturanummer. Uppge artikelnummer på den produkt du saknas samt vilka produkter du fått i stället för beställd produkt.

Vi skickar dig den produkt du har beställt tillsammans med en returfraktsedel (MyPack Return). För att våra administrativa system ska kunna hantera detta blir du tyvärr fakturerad för den felplockade produkten. Fakturan är på 30 dagar och tas bort så fort varan kommer åter till oss. Du ska alltså aldrig betala den faktura som du blir debiterad för utan detta sker för att vi ska ha kontroll på vart den felplockade varan är. 

Transportansvar

Posten ansvarar för varuvärden upp till 50 000 SEK/sändning inom Sverige och 250 EUR/paket till Danmark, Finland och Norge. Vid en eventuell retur till oss är det du som kund som är ansvarig för godset.

Transportskador

Upptäcker du skador på paketet skall du vid uthämtning anmäla det till Posten utlämningsställe eller annan Posten transportör och göra en skadeanmälan. Vår rekommendation är att inte ut ett skadat paket. Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, kontakta oss. 

Övrigt

Speciellt för Norge, Grönland, Åland, Estland, Lettland: Svensk moms avräknas med 20%. Med paketet medföljer exporthandlingar och tulldeklaration. De flesta varor är tullfria då de är tillverkade inom EU. Moms och införtullningskostnader betalar du i ankomstlandet.

Fraktkostnad

Fraktkostnaden beräknas automatiskt när en vara läggs i varukorgen. Lägger du till eller tar bort varor i varukorgen kan fraktsättet ändras beroende på produkternas vikt och volym. Posten volymberäknar alla paket vilket innebär att skrymmande varor kan hamna i en högre viktklass.

Frakt Europa

Kontakta oss för att se fraktkostnad för ditt specifika land. Observera att betalning måste ske i förskott genom kortbetalning eller förskottsinbetalning via bank.

Bytesrätt och retur

Bytesrätt

Du har i enlighet med Distansavtalslagen 14 dagars öppet köp. Det gäller ej på reavaror, viss elektronik, vissa kläder, specialbeställda eller kapade varor. Du betalar själv returfrakten samt ansvarar för varan tills den kommit fram oss. Varan ska skickas tillbaka oanvänd och även förpackning och instruktioner ska vara i nyskick. Varan får inte vara trasig eller smutsig utan måste kunna säljas omgående i det skick den returneras i. Du får tillbaka hela summan inkl. moms utom fraktkostnaden. Om du ångrar dig redan innan vi hunnit skicka varan och du har betalat, så får du naturligtvis tillbaka hela summan. Återbetalningen ska ske inom 30 dagar efter att varan returnerats. Var vänlig och kontakta oss innan retur för bästa hantering.

Önskar du göra en retur efter 14 dagar kontaktar du oss. Beroende på vilken artikeltyp det är gör vi en bedömning om vi kan mottaga en retur. Om retur godtages av oss tillhandahåller du ett tillgodo hos oss som du kan använda vid nästa köp.

Vi har rätten att tillämpa ett returavdrag på 10-20 % i följande fall:

  • Vid retur efter 14 dagar
  • Om kvitto/faktura saknas
  • Om originalförpackning är skadad/saknas

Garanti och reklamation

Garanti

De flesta varor har 1-3 års garanti, övriga villkor enligt konsumentköplagen. Har du fått en defekt produkt kontaktar du oss via denna länk.