Leveransvillkor

Leveranstider
Om de beställda artiklarna finns i lager hos oss sker leverans från oss inom 1-2 arbetsdagar efter vi mottagit ordern. Saknas någon vara i lager skickas leveransen efter ca 2-5 arbetsdagar efter ordermottagning beroende på vilken leverantör artikeln måste beställas ifrån. 

Önskas Du annan leveranstid – meddela oss vid beställning.
Vid internetbeställning får du en bekräftelse med planerad leveranstid från oss.

Vi reserverar oss att förseningar i leverans kan uppstå.

Leveranssätt
Vi samarbetar med Posten. 

Posten MyPack
MyPack levereras inom Norden till ditt närmaste Postombud, t ex din lokala  livsmedelsaffär. Du hämtar ut det på en tid som passar dig, efter att du blivit aviserad via SMS eller brev. Du visar alltid din id-handling för att kunna hämta paketet. Gäller produkter upp till 20 kg. Paketet  volymberäknas och du kan hamna i en högre viktklass än vad paketet  egentligen väger. Leveranstid 1-2 dagar inom Sverige. Till Finland och  Danmark är leveranstiden normalt 2-4 dagar. Leverans till Åland sker via MyPack men kräver tulldokument då de står utanför EU. 

Posten Varubrev
Posten Varubrev levereras direkt hem i din postlåda. I det fall brevet skulle vara för stort för din postlåda så får du hämta det hos ditt närmaste Postombud, t ex din lokala livsmedelsaffär. Du hämtar ut det på en tid som passar dig, efter att du blivit aviserad via SMS eller brev. Gäller försändelser upp till 2 kg, max längd 60 cm samt bredden + längden + höjden får inte överstiga 90 cm. OBS brev är inte försäkrade, välj Posten Mypack om du vill ha en säkrare leverans. Postförskott skickas endast med Mypack postpaket inom Sverige och gäller inte leveranser med brev under 1 kg.

DPD Företagspaket 16.00
Med DPD Företagspaket 16.00 är paket som skickas till företag inom Sverige. Paketet körs ut till mottagarens dörr senast kl 16.00 nästa helgfria vardag (till vissa orter gäller längre leveranstid 2 dagar). Är kunden en privatperson hämtas paketet på närmaste Posten företagscenter (OBS ej Postombud!).

PALL.ETT –Palltjänst med utkörning till mottagaren
Med postens palltjänst PALL.ETT skickar man gods upp till 1000 kg. I tjänsten ingår 1 leveransförsök till mottagaren (förutsatt att mottagaren är ett företag). Är mottagaren ett företag sker leveransen till gatuplan, lastkaj eller tomtgräns. PALL.ETT lämnas endast ut mot kvittens. Mottagaren, som inte behöver vara den adresserade personen, signerar en fysisk eller elektronisk avi. Om mottagaren inte finns på plats aviseras godset och finns att hämta på närmaste företagscenter upp till 14 dagar efter ankomstdagen. Är mottagaren en privatperson eller är leveransen till ett lantbrevbäringsområde, aviseras mottagaren och godset levereras därefter till gatuplan eller tomtgräns efter överenskommen tid. Är mottagaren inte anträffbar aviseras mottagaren om att godset kan hämtas på närmaste företagscenter och mottagaren kan på begäran få godset utkört igen och debiteras enligt lokal budtaxa.

Postpaket Utrikes
Postpaket utrikes gäller främst Norge men vi kan skicka till hela Europa. Postpaket utrikes körs ut i många länder inom Europa till mottagaren, men kan även aviseras och lämnas ut via det lokala postkontoret/utlämningsstället. Till Norge är leveranstiden mellan 5-15 dagar.

Bussgods
Bussgods är ett rikstäckande transportsystem som transporterar paket via befintlig busstrafik, i bussar som kör efter tidtabell. Du hämtar paketet på ditt närmsta Bussgodscenter. Vi skickar endast utvalda produkter med bussgods.

Hämta i butik
Du kan välja på att hämta din order i någon av våra butiker. Du kommer bli meddelad via email eller telefon när din order är klar att hämta. När du valt att hämta din order i butik betalar du din beställning med kort eller kontant i kassan.

Transporttider
Du kan enkelt söka transporttider på Postens hemsida: www.postnordlogistics.se

Utlämning
MyPack lämnas ut till mottagaren eller dennes ombud via mottagarens Postombud efter uppvisade av giltigt legitimationshandling. Vid utlämning till ombud ska denne även uppvisa mottagarens legitimationshandling (I Sverige och Norge) eller signerad fullmakt (Danmark och Finland).

Avisering
Du kan välja mellan sms eller brev avisering. Vid sms avisering får du ett sms när ditt paket/brev finns på ett utlämningsställe. I SMS:et står det vart du kan hämta paketet samt en fyrsiffrig kod som tillsammans med legitimation måste visas upp när du ska hämta ut leveransen. Vid brev avisering får du ett brev hem som tillsammans med legitimation måste visas upp när du ska hämta ut leveransen vid utlämningsstället. Vid leverans till utlandet kan avisering ske via e-post.

Kollisökning
Varor skickade med postpaket/företagspaket kan sökas. Skicka e-post till oss eller ring för kollinummer. Titta sedan på www.posten.se för uppgift om var paketet är.

Ej utlöst paket
Observera – liggtiden på postens utlämningsställen är endast 14 dagar. Löser du ej ut beställda varor debiteras du för våra kostnader. För paket under 20 kg, f.n. 195 kr.

Fel vid leverans – du saknar produkter
Saknas en eller flera produkter i din leverans och den är inte restnoterad fyller du i vårt reklamationsformulär. Det går även bra att kontakta oss via telefon. Uppge kundnummer, order-/fakturanummer samt artikelnummer på de saknade produkterna.

Fel vid leverans – du har fått fel produkter
Ibland inträffar det att en eller flera produkter skickas istället för beställda produkter. Detta kan ske då produkter med liknande specifikationer eller artikelnummer finns på samma plats på lagret, eller att en vara kan ha blivit felmärkt. Givetvis är felplock något vi arbetar med att minimera. 

Om detta har skett fyller du i vårt reklamationsformulär. Det går även bra att kontakta oss via telefon. Uppge kundnummer, order-/fakturanummer. Uppge artikelnummer på den produkt du saknas samt vilka produkter du fått i stället för beställd produkt.

Vi skickar dig den produkt du har beställt tillsammans med en returfraktsedel (MyPack Return). För att våra administrativa system ska kunna hantera detta blir du tyvärr fakturerad för den felplockade produkten. Fakturan är på 30 dagar och tas bort så fort varan kommer åter till oss. Du ska alltså aldrig betala den faktura som du blir debiterad för utan detta sker för att vi ska ha kontroll på vart den felplockade varan är. 

Transportansvar
Posten ansvarar för varuvärden upp till 50 000 SEK/sändning inom Sverige och 250 EUR/paket till Danmark, Finland och Norge. Vid en eventuell retur till oss är det du som kund som är ansvarig för godset.

Transportskador
Upptäcker du skador på paketet skall du vid uthämtning anmäla det till Posten utlämningsställe eller annan Posten transportör och göra en skadeanmälan. Vår rekommendation är att inte hämta ut ett skadat paket. Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, kontakta oss. 

Övrigt
Speciellt för Norge, Grönland, Åland, Estland, Lettland: Svensk moms avräknas med 20%. Med paketet medföljer exporthandlingar och tulldeklaration. De flesta varor är tullfria då de är tillverkade inom EU. Moms och införtullningskostnader betalar du i ankomstlandet.

Fraktkostnad
Fraktkostnaden beräknas automatiskt när en vara läggs i varukorgen. Lägger du till eller tar bort varor i varukorgen kan fraktsättet ändras beroende på produkternas vikt och volym. Posten volymberäknar alla paket vilket innebär att skrymmande varor kan hamna i en högre viktklass, t.ex båtkuddar, livbojar, båtshakar etc.

Frakt Europa
Kontakta oss för att se fraktkostnad för ditt specifika land. Observera att betalning måste ske i förskott genom kortbetalning eller förskottsinbetalning via bank.